Frukost utan socker

Börja dagen med en nyttigare frukost

Frukosten är ett av de allra viktigaste målen. Vissa säger att det är det absolut viktigaste målet under hela dagen. Därför är det otroligt viktigt att alltid äta en bra och nyttig frukost. Tyvärr äter många ganska onyttiga frukostar. Ofta är dessa sprängfyllda av socker. Här kan du läsa mer om varför du ska äta en nyttigare frukost. Du får även ett par exempel på nyttiga och lättlagade frukostar.

Undvik för mycket socker i frukosten

Försök att undvika allt för mycket onödigt socker i din frukost. Frukostar som till exempel sötad fruktyoghurt med flingor eller vitt bröd med marmelad är proppade med socker. Den stora mängden socker betyder även en stor mängd kalorier. Sådana frukostar smakar sött och gott, men är sällan bra för hälsan. När du äter en sockerfylld frukost kommer du snabbt att börja känna dig hungrig igen. Det gör att du äter mer och får en större tendens till att äta ännu mer onyttigt under dagen.

Du kan alltid byta ut din sockriga frukost mot nyttigare alternativ som till exempel sockerfria flingor från Easis. Du hittar inte bara sockerfria flingor på hyllorna, utan även en stor mängd andra sockerfria produkter.

En bättre frukost ger dig mer energi

En bättre frukost ger dig mer energi än en sockerfylld frukost. När du äter en rejäl och näringsrik frukost kommer du att hålla dig mätt och belåten i flera timmar innan du behöver äta något igen. Om du äter en mer onyttig frukost, kommer du att känna dig hungrig mycket fortare. Ju bättre och nyttigare mat du äter under dagen, desto bättre kommer du att må. Om du byter ut din onyttiga frukost mot några bättre frukostar, kommer du snabbt att märka en stor skillnad. Du kommer helt enkelt att känna dig gladare och starkare.

Variera din frukost då och då

Variera gärna din frukost så ofta du kan. Det gör inte bara morgonen mycket mer spännande, utan hjälper dig även att få i dig fler nyttiga vitaminer och mineraler. Om du äter sockerfria flingor en morgon, skulle du kunna äta en näringsrik gröt nästa morgon.

Om du känner att du har ont om tid eller ork om morgonen, skulle du kunna förbereda flera frukostar i förväg. Du skulle till exempel kunna förbereda några portioner med over night oats, eller kanske några glas med chiapudding. Det finns mycket som du skulle kunna förbereda någon dag innan. Fyll kylen med ett par olika frukostar, så behöver du bara ta ut dem och äta dem. Det är riktigt smart.

Exempel på nyttiga och goda frukostar

Som sagt så är sockerfria flingor ett riktigt bra alternativ till vanliga sötade flingor. I stället för att använda dessa som topping på fruktyoghurt, skulle du kunna byta yoghurten mot kvarg. Du kan även använda sockerfria flingor på en skål med lättyoghurt, om du vill dra ner på fettet lite. Ett annat bra exempel på en nyttig och mättande frukost är omeletter. Omeletter kan varieras på många olika sätt. Du kan till exempel fylla den med svamp, spenat, grönkål eller något annat gott.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.